Svět-piva.cz - vše o pivu, pivovarnictví a sladařství

Nechceš kozu?

8.5.2018 | Rubrika: Magazín - Vzdělání

Ano, čtete správně, i koza souvisí s mými zkušenostmi při výuce plavání. Před rokem jsem učila plavat dospělého, chlapa, který rád jezdí na adrenalinové akce, ale který se bohužel neuměl s jistotou pohybovat ve vodě.

Stalo se to tak: Trénujeme s dětmi v bazénu a najednou k nám po souši přichází chlap jak hora, nakloní se ke mně a šeptne: „Nechceš kozu? Kůzle?“ Vylezlo z něj, že neumí plavat, a chce se to co nejrychleji naučit. Za týden mi volá: „Tak já ti tu kozu vezu, chceš ji živou?“ Už plavat uměl.

Jak to, že se naučil tak rychle? Je to vůbec možné naučit někoho plavat za týden, respektive za jednu lekci?

Popravdě to bylo poprvé, co jsem za svou práci dostala zvíře, a ne peníze. Má výuka trvala asi 40 minut – a pán uměl plavat. On totiž plavat uměl, jen to nevěděl a nevěděl jak na to.

Nebývá to časté, ale pokud máte pocit, že vám plavání nejde a vody se nebojíte, většinou máte stejný problém jako „pán s kozou“. Neumíte dýchat a zároveň se uvolnit do plavecké polohy. Stává se vám, že se odrazíte od kraje, zadržíte dech, uděláte pár temp – a musíte se postavit? Tak to je ten problém – zadržení dechu.

Jak to vzniká? Většinou je za tím strach z dětství, kdy jste se učili plavat. Všichni si vzpomínáme na plavecké školy, kde se používaly tyčky a přístup trenérů nebyl nijak přívětivý. Dítě, které se bojí a od určité doby už chodí i do hloubky, vždy když přijde na řadu, vleze do vody, nadechne se, horlivě uhrabe pár temp… A hurá, má to za sebou, nikdo do něj nešťouchnul a může vylézt z vody.

Když potom takové dítě vyroste v dospělého jedince, vody se nebojí a vlastně se jí nikdy nebál. Jen jej stresoval ten přístup. Už ale neví, co dělá špatně, a tak každý pokus o plavání dopadne stejně. Po pár tempech nemůže… a neví proč.

Jak se naučit správné dýchání? Začněte doma ve vaně. Napusťte si vanu, a až budete mít náladu, zhluboka se nadechněte a pomalu vydechněte celý obsah plic do vody, ponořte u toho pusu. Je to lehké?

V druhém kroku ponořte i nos. K výdechům nosem vám pomůže slovíčko óóóhmmm. Nejdříve si to vyzkoušejte nad hladinou. Potom pomalu zanořujte obličej až po nos a zkoušejte vydechovat pouze nosem, až se vám to několikrát povede. Zopakujte znovu a přidejte i výdechy pusou. Vydechujte pomalu pusou i nosem. Je to docela lehké.

 

Teď přijde na řadu ponořit celý obličej, doporučuji koupit si brýle. Ty koupíte v kterémkoliv kamenném obchodě se sportovními potřebami. Při nákupu si nechte brýle vytáhnout z obalu a bez přetažení gumičky přes hlavu si je přitlačte na oči a pusťte. Pokud vám drží na obličeji, jsou to ty pravé. Pokud ne, zkoušejte dál. Nějaké vám určitě padnou. Plavecké brýle koupíte za cenu už kolem tří stovek.

Máme brýle a můžeme ve vaně zkusit ponořit celý obličej. Nezavírejte oči – máte brýle. Pokud už umíte vydechnout do vody s potopeným obličejem, můžete vyrazit do bazénu. Doporučuji si vzít kamaráda, který bude při zkoušení s vámi. A také si zjistěte z webových stránek zvoleného bazénu návštěvnost. Abyste nešli trénovat do bazénu v době, když tam bude narváno plavci.

Než začnete trénovat v bazénu, uvědomte si, že můžete překážet lidem, kteří chtějí „stříhat tempa“ a dělat obrátky. Pořádně si proto bazén prohlídněte. Některé mají místa pro méně zdatné plavce.

Tato místa jsou vhodná právě pro vás. Pokud tu není vyhrazen prostor pro méně zdatné plavce, jděte do dráhy a stoupněte si vpravo. Vpravo proto, že tam zkušeným plavcům nebudete překážet. V dráze se většinou plave vpravo. Pokud budete dodržovat tato pravidla, „stříhači tempa“ se vám v klidu vyhnou a vy nebudete mít pocit, že někomu překážíte. Mimochodem – tito lidé vám také většinou rádi poradí a pomohou.

Když já chodím učit dospělé neplavce do dráhy, většinou se mí klienti setkávají s obdivem. A „stříhači temp“ se jim při plavání obloukem vyhýbají, aby je nevylekali. Ale dodržujeme pravidla. Plaveme vpravo, a když potřebujeme odpočinek nebo si něco vyzkoušet, stojíme na konci dráhy u zdi vpravo. Tam nikomu nepřekážíme.

V bazénu vlezte do vody tam, kde dosáhnete. Stoupněte si ke kraji bazénu, kde je stěna nebo schůdky. Chytněte se okraje a pomalu se ponořte. Ponořte se do dřepu a rozhlédněte se pod vodou, jak bazén vypadá, pomalu vydechněte. Jste-li z toho nervózní, dejte ruku kamarádovi a on se potopí s vámi tolikrát, než nabudete jistoty. Vždy se pomalu potopte a vydechněte nosem i pusou zároveň vše, co máte v plicích. Nespěchejte. Pokud z toho budete unaveni, jděte si odpočinout do whirpoolu, nebo někam, kde je vám příjemně. Nikdy netrénujte déle než 15 minut, zbytečně byste se unavili, aniž byste dosáhli nějakého výsledku. Mám zkušenost, že nejlepší trénink je 15 minut, pak dlouhá pauza – a opět 15 minut. Jedině tak neztratíte chuť pokračovat.

Pokud se to nepovede hned napoprvé, nevadí. Neuměli jste to celý život, na nějakém dni nezáleží. Příští týden to zvládnete. Buďte na sebe hodní.

Jakmile zvládnete se potopit, rozhlédnout a vydechnout, pokračujte dál. Stoupněte si ke stěně bazénu. Připravte nohu na odraz (opřete ji o stěnu), ponořte se po ramena, natáhněte ruce před sebe a pomalu se odrazte a lehněte na hladinu. Při odrazu schovejte hlavu do vody tak, že se díváte na dno bazénu a pomalu vydechujete pusou i nosem najednou. Až vám dojde dech, postavíte se. Opět trénujte, dokud vám to nepůjde hladce.

A teď poslední krok. Po odrazu od stěny doplujte kousek bez kopání (splýváte) a přidáte jedno tempo prsových rukou. Jakmile začnete zabírat rukama, vynoříte se a nadechnete, hned zkusíte druhé tempo prsových rukou. Pokud zvládnete, ponořte obličej a vydechněte. Pokud je to pro vás těžké, jen vydechněte pusou na hladinu. Ale cílem je vždy ponořit obličejovou část hlavy.

Zkoušíme a zkoušíme. Možná se vám napoprvé povede jen jedno tempo a postavíte se, nevadí. Příště to budou dvě tempa a nakonec tři a za týden to bude v pohodě celý bazén.

Trénujte pravidelně, pamatujte na to, že déle než 15 minut v kuse nemá smysl. Dopřejte si odpočinek. Plavání si užívejte. Nepospíchejte. Vždy také pamatujte na to, že je třeba vše dělat pomalu, a když budete mít pocit, že jste vypadli ze svého rytmu a nepovedlo se vám nadechnout nebo vydechnout vše, postavte se a začněte znovu. Jde o to, abyste zcela změnili svůj návyk.


( 3 Hodnocení )

Článek Nechceš kozu? byl publikován 8.5.2018 autorem Michal Palán

TiskVytisknout   PDFUložit   EmailDoporučit známému
Svět-piva.cz

Mohlo by Vás zajímat